Czy wiesz na czym najwięcej zarabiasz?
Autor: Aneta
28 stycznia, 5 min. czytania
Każdej firmie handlowej zależy na stworzeniu doskonałej oferty, która przyciągnie wielu klientów i przełoży się na realny zysk. Aby to osiągnąć, rzesze specjalistów pracują nad określeniem optymalnego asortymentu produktów i usług dodatkowych. Jednak nawet najlepiej przemyślana strategia nie jest gwarantem, że wszystkie produkty będą sprzedawać się równie dobrze. Aby zaplanować konkretne działania związane z zarządzaniem ofertą produktową, musimy wiedzieć, na czym konkretnie zarabiamy.
Analiza ABC pozwala na podział asortymentu oferowanego przez Twoją firmę na trzy grupy, różniące się pod względem liczebności i wielkości generowanych przychodów. Oczywiście nie ma potrzeby wykonywania wszystkich tych czasochłonnych operacji ręcznie. Funkcjonalność Business Intelligence w systemie Comarch ERP XL została wyposażona w predefiniowaną, gotową do zastosowania analizę ABC, która jest wbudowana w system. Dzięki temu każdy pracownik w kilka sekund może przygotować analizę typu ABC – wystarczy jedynie określić podstawowe parametry, takie jak perspektywa czasowa czy region.
W efekcie przeprowadzenia analizy ABC otrzymujemy wyniki, które mogą początkowo być zaskakujące. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się, że jedynie 5% produktów przynosi firmie aż 75% przychodów ze sprzedaży. Produkty te wchodzą w skład grupy A, którą można nazwać grupą kluczowych produktów.
Na bazie analizy ABC przeprowadzonej w firmie można wysnuć ważny wniosek: zredukuj zasoby zużywane na szeroko pojęty rozwój produktów z grupy C (nakłady na marketing, badania i rozwój, współpracę z dostawcami itp.). Zaoszczędzone zasoby skieruj na kluczowe dla firmy produkty z grupy A. Twoja firma powinna szczególnie mocno skupiać się na analizie cyklu życia produktów z tej grupy.
Asortyment w fazie schyłku musi być odpowiednio szybko zastępowany przez nowe produkty o równie dobrych właściwościach, ponieważ w przeciwnej sytuacji firma straci dużą część przychodów.
Wyniki analizy ABC pozwalają precyzyjnie zaplanować działania mające na celu zwiększenie globalnych przychodów ze sprzedaży. Dostępne w standardzie Comarch BI analizy wspierają handel i dystrybucję w podejmowaniu decyzji mających na celu dynamiczny rozwój i budowanie konkurencyjnej marki na rynku.
Określ swoje potrzeby biznesowe. My zaoferujemy Ci rozwiązanie i opiekę informatyczną. Skontaktuj się z naszym działem sprzedaży>>
Może Cię zainteresować:
⏰5 min. czytania